ACO:s historia

I början av 1900-talet var alla Sveriges apotek självständiga. Varje apotek blandade sina egna preparat och den viktigaste ingrediensen var alltid densamma – apotekarens expertis, erfarenhet och kunskap. Preparaten blandades helt efter varje enskild kunds behov.

Det blev allt svårare för apoteken att hålla jämna steg med den snabbt växande läkemedelsindustrin och deras standardiserade och lagringsdugliga läkemedel. Som en lösning på detta lade Apotekarsocieteten fram idén att samla alla apotekstillverkade produkter under ett gemensamt varumärke som dessutom skulle verka som en kvalitetsstämpel. I september 1939 registrerades varumärket ACO, en förkortning av Apotekens Composita (apotekens blandning) och det nya ACO-laboratoriet satte upp specifikationer för hur ACO:s preparat skulle tillverkas för att få bli märkta med det nya varumärket.

Under 40-talets början växte läkemedelsindustrin explosionsartat och apoteken fick återigen svårt att hålla samma tempo. Därför samlade Apotekarsocieteten tillverkningen till 25 distriktsapotek, så kallade D-lab, som kunde hållas bättre utrustade för att tillverka mer komplicerade beredningar åt samtliga apotek, medan övriga apotek fortsatte att tillverka enklare beredningar och lade mer fokus på försäljning. 

Den vetenskapliga utvecklingen inom hudvård gick framåt under 50-talet, och man insåg vikten av att återfukta huden. För första gången används begreppet moisturizer. Samtidigt effektiviserade ACO sin organisation genom att, istället för de 25 distrikts-apoteken, skapa 4 specialiserade distriktslaboratorier som fungerade som fabriker som försåg landets hundratals apotek med ACO:s produkter – allt från hostmedicin till fluortabletter. Apotekens utbud av kosmetiska krämer var ännu starkt begränsat.
   
Det skulle dröja ända till början av 60-talet innan ACO, inspirerat av nya rön inom forskning samt apotekens begränsade utbud av kosmetiska hudkrämer, lanserade ACO Fet Hudkräm och därmed tog det första steget mot att bli det ledande varumärke inom hudvård som det är idag. 1964 skedde nästa avgörande steg i ACO:s utveckling: Dagens Nyheter skrev om en apoteksegen komposition av ett ansiktsvatten som blev så populärt att ACO för första gången blev tvungen att lagertillverka en kosmetisk hudvårdsprodukt. 1969, när ACO fyllde 30 år som varumärke lanserades ACO Hudlotion.

1971 blev apoteken statliga och ACO blev det statsägda ACO Läkemedel AB som fortsatte att expandera med läkemedel och hudvård som levererades till Apoteket. 

Under 80-talet gick de flesta apoteken över till självbetjäning och kunderna kunde nu själva gå runt och känna på och jämföra produkterna i hyllorna. ACO förstod direkt vikten av förpackningens utseende och bytte därför flaskdesign som belönades med en Utmärkt Svensk Form-utmärkelse 1983. Dessutom började man göra reklam för produkterna, däribland en minnesvärd bioreklam som belönades med reklambranschens pris Guldägget. ACO lanserade en ny sollotion, denna gång med solskydd (SPF 4 och SPF 7). 

I början på 90-talet delades ACO Läkemedel AB upp i två delar – ACO Läkemedel och ACO Hud. ACO Hud förvärvades av Oriflame. Samtidigt lanseras ACO i Norge.    

I början av 2000-talet lanserades ACO även i Finland och Danmark, och Cosmica introducerades på den norska marknaden.

2004 förvärvades ACO Hud av belgiska läkemedelsföretaget Omega Pharma och 2015 förvärvades Omega Pharma av det amerikanska läkemedelsföretaget Perrigo.

Många år har gått sedan ACO blev ett varumärke, men än idag är det samma ingrediens som är det viktiga – vår expertis, erfarenhet och kunskap inom hudvård. Och, i linje med apoteken i början av 1900-talet så är det Perrigos mål att kunna erbjuda prisvärda produkter som täcker varje enskilt behov. Produkter anpassade efter vårt nordiska klimat med dokumenterat säkra, effektiva och milda ingredienser av högsta kvalitet.